Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
01.08.2018 00:39 - Антоан дьо Сент-Екзюпери 31 юли 1944г
Автор: krassibg1 Категория: Други   
Прочетен: 1308 Коментари: 1 Гласове:
4


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
 „Всички възрастни хора са били най-напред деца“
                                                                Малкият принц



   Антоан Мари Жан-Батист дьо Сент-Екзюпери (Antoine Marie Jean-Baptiste Roger de Saint-Exupйry) - виконт от стар аристократичен род, е роден в Лион (Франция) на 29 юни 1900г.
   По семейна традиция, Антоан учи в католическо учебно заведение в Лион, след това в католическия колеж в Льо Ман и в Швейцария.

image

След като не успява през 1919г. на изпитите за постъпване във френския флот, решава да се запише като слушател в архитектурния отдел на Школата по изящни изкуства в Париж.
   През 1921г. Сент-Екзюпери е призован на военна служба и започва обучението си за пилот. До следващата година той придобива пилотско свидетелство. Не след дълго преживява и първия си инцидент: през пролетта на 1923г., докато изпълнява пилотаж над Версай горивото му свършва и загубва скорост. Оцелява с множество наранявания, но идва в съзнание в болницата. След тази авиокатастрофа, поради получените травми е демобилизиран от служба, мести се в Париж, където започва се занимава с писане, същевременно работи и като представител на фабрика за производство и продажба на камиони.

   През 1926г. със своята упоритост и постоянство се завръща към летенето, но вече не като военен, а като пилот на авиокомпания, която е пионер в услугите за авиопоща между Франция и нейните колонии в Северна и Западна Африка. Назначен е за шеф на авиобаза Кап Жюби в Сахара. Там Сент-Екзюпери пише първия си роман „Южна поща“.

   Три години по-късно през 1929г. писателят-авиатор продължава приключенията си в Южна Америка – назначен е за директор на аржентинската служба за авиопоща. През 1931г. се жени за ексцентричната писателка и художничка Консуело Сунсин, родена в Салвадор.
image

    В същото време пише и работи като летец-изпитател, журналист и служител по връзки с обществеността в „Ер Франс“.

image

   Прави опит през 1935г. да прелети за рекордно кратко време от Париж до Сайгон(Виетнам), но заедно с механика си Андре Прево, се разбиват със самолета в Либийската пустиня. Открити са от бедуини и спасени 4 дни по-късно, без храна и напълно дехидратирани.

image

   Когато започва Втората световна война, Екзюпери по всякакъв начин се опитва да се върне като доброволец във военновъздушните сили. Първоначално властите му отказват – заради възрастта и нараняванията му (лявата му ръка е частично парализирана). В последствие е назначен в разузнавателна авиогрупа и изпълнява 7 мисии между март и юни 1940г. Малко след това Сент Екзюпери отново е демобилизиран и заминава за САЩ. Именно там написва най-известното си произведение - „Малкият принц“, като създава сам и илюстрациите към книгата.

   В края на март 1943г. писателят се завръща на активна военна служба във Франция. Частта, към която е прикрепен, извършва фоторазузнаване. Сент-Екзюпери е доста небрежен, както по отношение на външния си вид и обноските си, така и при полетите си, и това му коства множество инциденти.

image

През 1943г. претърпява поредното произшествие, заради допусната от него техническа грешка. Принуждават го в следващите 8 месеца да остане на земята. През пролетта на 1944г. му е разрешено да лети отново и са му възложени 5 мисии над Югоизточна Франция.

    На 31 юли, в 8,45ч. сутринта, от базата но о. Корсика Сент Екзюпери излита за пореден път, въпреки, че вече е превишил петте си разрешени мисии. Денят е слънчев, горещ и ясен. Самолетът навлиза в корсиканските планини, насочвайки се към крайбрежието на окупирана Франция. Оттам продължава на север, проследявайки движението на вражеските германски военни части. Половин час след излитането, той е засечен от радар, докато прекосява френското крайбрежие. По обяд радарът трябвало да го улови отново при завръщането му. Но екранът не се наблюдава летяща цел. Часовете по-късно у колегите и приятелите му, надеждата започва да намалява. До 14,30ч. горивото на пилота трябвало да е свършило. В 15,30ч. разследващият офицер попълва докладната карта за мисията: "Пилотът не се завърна и се смята за изчезнал."

    Веднага се появяват различни версии какво и как се е случило. Едни смятат, че е бил ударен от вражески огън, други - че е стигнал до неутрална Швейцария, или че може да е бил спасен от Съпротивата. Има и такива, които предполагат, че е поредният инцидент на Сент Екзюпери – че той е изгубил съзнание заради недоброто си здравословно състояние, или че кислородното оборудване е отказало по някаква причина.

    Много десетилетия по-късно, през 1998 г. се появява доказателство – южно от Марсилия един рибар открива в мрежата си сребърна верижка-гривна. На нея е гравирано името на писателя и адреса му в Ню Йорк.
image

    Две години по-късно, в същия район, гмуркачи откриват отломки от самолет, вероятно този, на който е летял Сент-Екзюпери. Една от останките се оказва фрагмент от пилотската кабина. По запазения номер на самолета и архивните данни се изяснява, че това действително е неговия самолет „Локхийд P-38 Лайтнинг”№ 233. Но категоричен отговор на догадките какво точно се е случило все още няма. Това може би ще си остане последната загадка на авантюриста пилот, приключенец, романтик и писател. Предполага се, че самолетът е паднал във водата с висока скорост и почти вертикално. В момента на съприкосновение с водата е последвал взрив. Самолетът бил напълно унищожен, а отломките му разпръснати на огромна площ и дълбоко в морето южно от Марсилия.

    Възникват много хипотези около инцидента и всички се доближават до истината, но действително или навярно, или никога няма да стане изяснено..!?

    Екзюпери успява при случаи на спиране на двигател, при отказване на кислородната система, прибирал се е с прострелян самолет и е оцелявал пет пъти в авиационни аварии:
І- 01.05.1923г. в Бурже, край Версай;
ІІ- 31.12.1935г в пустинята на Либия;
ІІІ- 15.02.1938г. в Гватемала, при полет от Ню Йорк за Аржентина;
ІV- 23.05.1940г. при полет до Арас, северна Франция;
V- …08.1943г. споменава се за екстремно кацане.

    На 07.04.1930 г. Екзюпери получава званието Кавалер на Почетния легион. През 1940 г. получава военен кръст.

    Остават в наследство безсмъртните "Южна поща", "Нощен полет", "Земя на хората", "Боен пилот", "Писмо до един заложник", "Малкият принц", "Цитадела", "Военни записки".
Съпругата му, Консуело дьо Сент-Екзюпери, публикува ръкописът "Спомените на Розата".

image
Антоан дьо Сент-Екзюпери е търсил своето място сред звездите…
открива го…
и никога не се завръща..!


„Малкият принц“ е една от най-превежданите книги в света!










Гласувай:
4



Следващ постинг
Предишен постинг

1. barin - Здравей, Краси. От моето детство не ...
01.08.2018 12:56
Здравей, Краси. От моето детство не си спомням "Малкия принц", с която книга обикновено свързвам Екзюпери. Сега покрай сина си я прочетох, защото тя е основна книга за сегашното поколение деца.
Поздрави!
цитирай
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: krassibg1
Категория: История
Прочетен: 22011
Постинги: 14
Коментари: 5
Гласове: 345
Архив
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930